Wednesday, February 21, 2018

GRAVITI WUJUD ATAUPUN TIDAK

Sekarang kita mengkaji lagi berkaitan dengan bumi dan langit seperti yang kita ketahui antara perdebatan yang kencang antara pendokong fahaman bumi sfera dan bumi datar adalah berkaitan dengan wujud atau tidak graviti itu.

Sejarah awal penemuan Gravity adalah melalui penemuan yang terkenal oleh Isaac Newt0n semasa buah apple jatuh ke permukaan tanah,  oleh itu dia berpendapat terdapat daya yang menarik epal itu jatuh ke bumi. Daya itu menyebabkan adanya perkara jatuh kerana tarikan daripada pusat bumi, dan dinamakan daya graviti.


Melalui daya graviti ini, manusia dan kehidupan ini dapat berdiri di atas muka bumi dan daya graviti ini menyokong faham bumi sfera. Daya graviti ini sebagai alasan terkuat untuk mengatakan bahawa semua benda tidak terlepas daripada bumi kerana adanya daya graviti tersebut.


Lebih mengejutkan, melalui formula graviti, dapat ditentukan jisim, jejari dan kelajuan graviti permukaan pada bulan, matahari dan semua planet-planet. Hanya dengan rumus-rumus ini :


Newton Law of Gravity


JISIM  :                                                                                                  M =  a r^2 / G


TARIKAN GRAVITI ANTARA DUA OBJEK:                                  F=Gm1m2 / r^2


JISIM objek pertama :                                                                          m1= Fr^2 / Gm2


JISIM objek kedua :                                                                              m2 = Fr^2/Gm1


JARAK antara DUA OBJEK:                                                               r = √Gm1m2   / F


Lantas anda percaya ?????



Mari kita lihat penentuan Graviti Spesifik , unit SG.


Jenis-jenis kayu , jika kayu sama dengan ketumpatan air sama dengan pemalar 1.00


Ketumpatan kayu kurang daripada 1.00 , kayu akan timbul atas air

Ketumpatan kayu lebih daripada 1.00 , kayu akan tenggelam

Ketumpatan cecair-cecair dibandingkan dengan air pada suhu 4 darjah celcius.

Ketumpatan gas-gas dibandingkan  dengan air pada suhu 25 darjah celcius, suhu bilik.

Melalui kaedah ini, nilai Graviti 9.8m/s dapat dikekalkan dan hanya SG pada objek pepejal, cecair dan gas diubah-ubah.




Di atas muka bumi ini saja, kiub segiempat tepat kayu, besi dan emas perlu ditimbang untuk menentukan berat dan keluasannya bagi mendapatkan ketumpatan dan diberikan SG , bagaimana hanya melalui teleskop dan tidak pernah tahu bahan apa di planet-planet lain, hanya dengan formula boleh tahu semua ???


 Anda nampak manipulasi data dan formula , atau sengaja mahu membuta tulikan hati anda.


Planet Pluto 1.31 x 1022 kilogram ???


Sedangkan logam-logam di bumi perlu diukur untuk menentukan jisim :


LOGAM                   Kilogram / Kiub meter

Aluminium                2600
Brass                        8580
Phosphor Bronze     8850
Cast Iron                   7300
Copper                      8930
Steel                         7850
Titanium                   4500
Tungsten                  19600

Zink                           7135


Tembaga - Brass, Bronze, Copper pun tidak sama walaupun unsur utama tembaga. Inikan pula mampu mengukur jutaan kilometer, berat matahari dan pluto itu boleh ditimbang pula jisimnya.


Salah satu omongan yang diperkatakan dengan angkuh ialah graviti itu wujud kerana bulu burung dan bola besi jatuh secara bersamaan dan serentak di dalam vakuum. Ada beberapa perkara perlu dinilai :


i) nampaknya graviti itu bertindak sekata kepada semua objek

ii) Jisim tidak mempengaruhi tarikan graviti

Jika jisim tidak mempengaruhi daya tarikan graviti , maka seluruh formula-formula Newton mahupun Kepler adalah batal.


Satu lagi bukti daya tarikan graviti itu palsu dan tidak benar. Bukan daya graviti yang menarik benda jatuh. Mudah, boleh buat ujian pada bila-bila masa sahaja. Sehelai kertas A4 di jatuhkan daripada ketinggian 2 meter menggunakan tangga, ternyata kertas tersebut melayang-layang di udara sebelum jatuh ke bumi. Sekarang gumpal kertas tersebut sehingga semakin padat dan jatuhkan, ternyata kertas jatuh dengan segera. Ingat, jisimnya tidak berubah. Hanya ketumpahan dan jumlah permukaan bersentuh dengan udara sahaja yang berubah. Oleh itu jatuh sebenarnya disebabkan keapungan dan ketumpatan. 


Oleh itu, tanpa dipengaruhi oleh saiz, jarak, jejari, jisim, semua planet-planet harus jatuh ke matahari.





Berdasarkan teori bumi sfera, graviti bumi berpusat di inti bumi. Dikatakan inti bumi terdiri daripada logam itu sangat panas. Harus bagaimanakah daya tarikan graviti wujud dalam kepanasan melampau. Jika diumpamakan magnet, semakin panas magnet semakin lemah dan hilang kekuatan daya tarikannya. Lantas daya apa yang menarik pada suhu panas melampau, melain gejolak bahan pepejal, cecair atau gas yang ingin keluar kerana tekanan melampaui, tidak ada daya tarikan. Itu logik, tapi jika anda ingin berpegang kepada daya tarikan graviti maka makluman ini sekadar pemberitahuan.


Baiklah sebagai penutup perbicaraan kita apakah sebenarnya yang ada di langit dan bumi ini pertamanya kita merujuk kepada panduan wahyu. Urusan Langit itu adalah turun dan naik,  Menangmanakala Urusan Bumi itu masuk dan keluar. Berikut petunjuk yang diberikan kepada kita :



هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 



Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan. (57:4).

Urusan Bumi : Masuk dan Keluar

Urusan Langit : Turun dan Naik

Kita tengok keutamaan , masuk ke bumi disebut dulu. Urusan turun dari langit pun disebut dulu dalam urusan langit dan bumi. Ini kerana daya turun di atas lebih kuat berbanding daya di bawah. Alam semesta dalam keseimbangan, melebihi keseimbangan maka ianya harus turun ke bawah, ketumpatan lebih rendah naik ke atas. Oleh itu, ketumpatan dan berat diterima. 


Graviti sebenarnya hanya menerangkan kelajuan jatuh bukannya daya yang menarik ke bawah. Pada kadar hampir malar 9.8m/s.



Daya di atas lebih tinggi. Oleh itu, mahu naik ke atas perlu dengan kekuatan.


Berikut ada clues/petunjuk :


فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ 



Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.  (6:125)

Dada menjadi sempit =  tekanan

Sedang mendaki naik = usaha yang keras
Semakin tinggi semakin sempit.

Jadi Keapungan dan Tekanan adalah daya-daya yang boleh diterima dalam urusan turun dan naik ke atas. 


Sebagai penutup, tulisan yang kali ini agak panjang. Kita perhatikan dan teliti istilah-istilah Horizon Level, Flight Plane , Air Lines, Ground Level, Sea Level, Pressurized Flight (kan ini berkaitan tekanan dan keselesaan kita bernafas pada altitud tinggi, jangan butakan matahati) , Altitud  dan ketepatan kompas di darat, laut dan udara hanya boleh terjadi pada peta yang datar , square map 1 X 1 batu , 10 X 10 batu dan 100 X 100 batu. Peta yang datar adalah bumi yang datar.


Target only precisely hit on a flat plane earth in straight line. Remember that.


Jumpa lagi.













YUKAWWIRU BUMI BUKAN BEBOLA SFERA

يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ ۖ  Ia pula menjadikan malam melingkari siang dan menjadikan si...