Friday, February 16, 2018

MAMPUKAH MANUSIA KELUAR DARIPADA BUMI

Dapatkah manusia keluar daripada bumi ini setelah meneliti beberapa ayat daripada al-quran adalah didapati bahawa bumi yang kita diami ini adalah suatu sistem yang tertutup, we live in close system and will never leave it.

 Apa yang perlu kita perhatikan ialah terdapat cabaran-cabaran yang perlu kita tempuhi dalam usaha sekiranya ingin meninggalkan bumi ini:

i) cabaran melubang bumi jika manusia sanggup (cabaran ke BAWAH)
ii) cabaran naik ke langit menggunakan tangga (cabaran KE ATAS)
iii) cabaran menerobos penjuru langit dan bumi (cabaran HORIZONTAL)

Lubang terdalam yang dicapai oleh manusia di lubang yang terdapat di The Superdeep Number 3, Kola, Russia, sedalam 12,261 meter.

Cabaran naik ke langit ,  belum ada roket yang dapat menembusi sempadan langit bumi dalam keadaan menegak.


Cabaran menembusi penjuru langit dan bumi , belum ada lagi manusia yang dapat menemui penghujung bumi. Berikut gambaran keadaan langit dan bumi.




Cabaran melubang bumi ke bawah dan menaik ke langit dalam Al-Quran :

وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ 

Dan jika perbuatan mereka berpaling (daripada menerima apa yang engkau bawa wahai Muhammad) terasa amat berat kepadamu; maka sekiranya engkau sanggup mencari satu lubang di bumi (untuk menembusi ke bawahnya) atau satu tangga untuk naik ke langit, supaya engkau dapat bawakan mukjizat kepada mereka, (cubalah lakukan jika engkau sanggup). Dan sekiranya Allah menghendaki, tentulah ia himpunkan mereka atas hidayah petunjuk. (Tetapi Allah tidak menghendakinya), oleh itu janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang jahil. (6:35)

Cabaran horizontal menuju penjuru langit dan bumi :

يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ 

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari penjuru-penjuru langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan  (55:33)

Persoalan yang besar adakah manusia mampu menyahut cabaran Tuhan dan mengatasi kekuasaan Tuhan, inilah konteks ayat ini. Sekali-kali tidak akan dapat. Jangan terkejut dengan kenyataan ini !!!
Bukan fahaman Sains yang mengatakan mampu menembusi dengan roket, prop, sains dan teknologi.
Jadi jangan bermimpi untuk hidup di Planet Kepler, Planet Mars atau pihak agensi angkasa mengatakan ada planet lain seperti bumi boleh di diami.

Sesekali manusia tidak mampu untuk keluar daripada bumi. Cabaran-cabaran Tuhan pasti tidak mampu ditanggung manusia. Di bumi ini sahajalah kita hidup, mati dan dibangkitkan. Itulah kenyataan sebenar :


قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ 

" Katakanlah, di bumi itu kamu hidup dan di situ juga kamu mati, dan daripadanya pula kamu akan dikeluarkan (dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat)”. (7:25)

Berapa luaskah bumi itu , adakah sekecil planet bumi seperti habuk dalam alam semesta yang direkayasa oleh heliocentrik dan Sains moden ???

Bumi itu sama luas dan setara dengan Langit. Itulah sebabnya ayat-ayat "Langit dan Bumi" sentiasa berulang-ulang yang menunjukkan perbandingan setara.Perlu diingat, Bumi disiapkan dalam 4 hari (masa) dan Langit dalam 2 hari(masa). Rujuk post terdahulu FASA PENCIPTAAN LANGIT DAN BUMI.

Untuk lebih jelas luasnya bumi itu adalah :


سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 

Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas seperti langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya; yang demikian ialah limpah kurnia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar. (57:21)


Bolehkah penjelajahan angkasa keluar daripada bumi diragui. YA, diragui dengan pasti.

Mari kita bicarakan mengenai roket.




Jadi klaim dan tuntutan-tuntutan dari agensi angkasa atau penjelajahan ke alam semesta di luar bumi ini boleh dipertikaikan jika kita perhatikan sejak penjelajahan manusia dikatakan telah sampai ke bulan dan probe-probe telah sampai ke planet planet lain amat diragui.

Mari kita perhatikan laluan atau pathway roket tidak pernah naik secara menegak ke langit. Melainkan roket tersebut mengubah haluan kemudian bergerak secara mendatar sehingga hilang daripada pandangan jika diteliti arah laluan tersebut akan berakhir di lautan terbuka dipercayai roket ini sebenarnya jatuh ke laut dan tidak pernah melepasi sempadan bumi.

Agak menghairankan ketika roket roket ini hilang daripada pandangan ianya tidak ada siaran langsung atau gambar mahupun video yang boleh diambil secara langsung oleh satelit-satelit yang berada di angkasa sama ada oleh Satelit Orbit Rendah, Satelite Selaras (Sync) Bumi dan Satelite Geocentric. Roket-roket juga tidak pernah dipasangkan kemera yang mengambil gambar ke arah atas yang dapat menunjukkan muncung hadapan (header) roket.

Apa yang disajikan ialah imej-imej hasil daripada CGI komputer mahupun layar hijau dengan perkembangan teknologi dan komputer yang semakin canggih gambar-gambar atau imej-imej komputer akan dapat dilihat seperti video sebenar kerana teknik teknik baru seperti 3D, kualiti HK, Superreal HD  , super realistic animation dan yang terkini adalah hologram.

Fikirkan semula ,

Satelit ISS pada kelajuan 27,000 km/j mengorbit bum, i pada akal yang logik bagaimanakah astronot astronot boleh berada terapung-apung bersama dengan ISS pada kelajuan melampau itu ???

Adakah ini maklumat berbentuk delusion yang sengaja diterapkan untuk dipercayai oleh umat manusia ???

Banyak hal yang diragukan, bagaimanakah astronot-astronot itu mampu berada disitu dengan kelajuan yang sangat tinggi dan Adakah mereka tidak takut kepada mempertaruhkan nyawa de3ngan beribu-ribu debris debris yang berkelajuan sehingga 17,000 hingga 30,000 km/j  jika terkena atau berlanggar dengan mereka pasti berlakunya korban nyawa.

Bayangkan begini gambaran debris-debris, sampah-sarap angkasa



Gambar Debris : Image Nasa

Persoalan terkini , bagaimana roket-roket melepasi bumi dan kereta tesla berada di angkasa tanpa berlanggar atau bertembung yang boleh menyebabkan kerosakan serius ???

Sains itu boleh dibantahkan , Al-Quran tidak boleh dibantah.

Wasalam.



4 comments:

  1. You need to learn physics at least up to form 6 level

    ReplyDelete
  2. Jika bercanggah dengan Alquran maka kita perlu menolak walaupun sains tingkatan 10.... Belajarlah tinggi mana pun tetap dahulukan Alquran

    ReplyDelete
  3. Tenang jack.. Hihihi.. Kalau dah buta tu buta lah dia sampai bila2..

    ReplyDelete
  4. Suruh para-para saintis dan para-para ulamak belajar tentang sifat-sifat air baru mereka tahu apakah bumi ini hamparan yang datar ataupun bulat seperti bola ataupun suruh mereka ceduk air laut dan isi dalam apa-apa bekas pun dan tengok sendiri dengan mata dan fikir

    ReplyDelete

YUKAWWIRU BUMI BUKAN BEBOLA SFERA

يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ ۖ  Ia pula menjadikan malam melingkari siang dan menjadikan si...